Jobb som professionell golfare

De flesta golfspelare som är professionella jobbar antingen som klubbtränare eller som individuella tränare (“pros”). Dessa spelare deltar oftast i lokala tävlingar och är väldigt sällan sedda på tourer eller internationella tävlingar. Många utav dessa professionella golfare börjar sina karriärer genom att vara caddies eller genom att hitta enkla jobb på diverse golfbanor, och därefter jobba upp sig i rangen och samla på sig de certifikat och erfarenhet som krävs för att bli ett ”pro”.

Det är endast en väldigt liten del av professionella golfare som är ”tournament pros”. Tournament Pros jobbar på heltid med att tävla i golf. Detta görs på tourer världen runt och tävlingar som spelas i stort sett varje vecka året runt. Dessa spelare börjar oftast som amatörer och får ”pro-status” genom att göra bra ifrån sig på professionella tävlingar som antingen ger dem vinstpengar eller intresse ifrån sponsorer. Många ”tournament pros” har långa karriär som kan räcka upp till att de fyller 60 år. Under 1960s upplaga av US Open så lyckades den idag världskände Jack Nicklaus, då som amatör, att placera sig på andraplats med än idag det bästa resultatet av en amatör någonsin.

Det finns cirka 20 stycken olika golftourer världen över. Dessa tourer är antingen skötta av PGA, Professional Golf Association, eller utav individuella organisatörer. Vanligtvis så har var och en tour medlemmar i form av spelare som måste delta i ett visst antal tävlingar varje år. Varje tävling har också inbjudna spelare i form av amatörer eller spelare ifrån andra tourer. Att få medlemskap till en elit tour är ytterst svårt och väldigt få har förmågan att lyckas göra så. De främsta tourerna i världen är Japan Golf Tour, den Asiatiska Golf Touren, den Australiensiska Golf Touren, Sunshine Tour som tar plats i Södra Afrika, och Europa Touren.

Inlägg skapade 24