Den anrika PGA Touren

PGA Touren är den odiskutabelt mest kända touren i världen. Denna tour är främst för de proffsspelare som är 50 år eller yngre men välkomnar dock spelare över denna ålder som håller måttet. PGA touren tar plats i USA och anses attrahera den absoluta eliten inom golfvärlden, tillsammans med de fyra ”Majors” som spelas varje år. PGA Touren grundades 1929 och har spelats varje år sedan dess. Under 38 veckors aktivt spelande så erbjuder PGA touren 40 olika tävlingar.

De flesta spelare som är medlemmar på denna tour deltar i 20 till 30 tävlingar per år. Den mest framgångsrika svensk som någonsin varit på PGA Touren är den än idag aktive Henrik Stenson som 2013 vann tourens slutspel, FedEx Cup. The absolut mest framgångsrika golfspelaren på PGA Touren är världsfenomenet Tiger Woods. Tiger Woods spelade sin första tävling som 17-åring och lyckades efter endast ett år som collegespelare på Stanford University att spela till sig ett medlemskap på PGA Touren. Tiger Woods har vunnit 81 PGA tävlingar, 41 Europa Tour-tävlingar, 5 Masters titlar, 4 PGA Championship titlar, 3 U.S Open titlar, och 3 British Open titlar.

Inlägg skapade 24